Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus (sote) on tärkein sosiaali- ja terveyspalveluja koskeva kehitystyö vuosikymmeniin. Tavoitteena on, että kansalaiset saisivat tasavertaisesti laadukkaita sosiaali- ja terveyspalveluja koko maassa verorahoja mahdollisimman järkevästi käyttäen – että lääkärin ja hammaslääkärin vastaanotolle pääsisi kaikkialla yhtä nopeasti ja lastensuojeluun ja vammaispalveluun löytyy riittävää asiantuntemusta.
Nämä eivät valitettavasti toteudu tänä päivänä. Ratkaisevaa on se, millaisia päätöksiä vastuussa olevat organisaatiot jatkossa tekevät ja miten ammattitaitoisesti toimintaa johdetaan.
Hallinto
Olennainen muutos on, että palvelujen järjestämisvastuu siirtyy kunnilta, sairaanhoitopiireiltä ja erityishuoltopiireilta viidelle sote-alueelle ja tuottamisvastuu jää kunnille tai kuntayhtymille siltä osin kuin sotealue niiltä palveluj tilaa.
Lapuan kaupunki ja Etelä-Pohjanmaa kuuluvat Väli-Suomen sote-alueeseen, johon kuuluvat lisäksi Pirkanmaa, Kanta-Häme ja Päijät-Häme. Kuntia on 67 kuntaa ja asukkaita yhteensä noin 1,1 miljoonaa. Järjestämisvastuun mukaiset laskennalliset menot ovat arvioitu 37 miljardiin euroon, nettomenot asukasta kohden ovat noin 3 413 euroa.
Palveluja tuottavassa kuntayhtymässä jokaisella kunnalla on yksi tai useampia edustajia asukasluvun mukaan. Paikallisten luottamushenkilöiden rooli heikkenee oleellisesti, koska yli puolet kuntien päätösvallasta siirtyy sote-alueelle.
Rahoitus
Kunnat rahoittavat sote-alueen toiminnan asukaslukuun perustavalla maksulla, jossa otetaan huomioon muun muassa ikärakenne ja sairastavuus.
Sote-alueet puolestaan rahoittavat palvelujen tuottamisen. Rahoituksen periaatteista neuvotellaan tuottamisvastuussa olevien kuntien ja kuntayhtymien kanssa. Rahoituksessa huomioidaan tarve, vaikuttavuus ja kustannustehokkuus.
Lapuan kaupungin kannalta oleellista on se, kuinka merkittävästi kaupungin tulevat uudet laskennalliset kustannukset ja nykyiset, todelliset kustannukset poikkeavat toisistaan.
Tällä hetkellä Lapua on yksi edullisimmin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita Etelä-Pohjanmaalla tuottavista kunnista. Sote-menot olivat tuoreimman tilaston mukaan 3 277 euroa per asukas. Sote-malliin liittyvän laskennallisen arvion mukaan ne olisivat 3 413 euroa asukasta kohti, mikä tarkoittaa vuositasolla kaupungin rahoitusosuuden kasvua noin 1,9 miljoonalla eurolla. Laskelma on vain karkea arvio, mutta suuntaa antava. Sen perusteella voidaan todeta, että Lapuaan näyttäisi kohdistuvan kustannusten nousupaineet.
Monta kysymystä on kuitenkin vielä ratkaistavana, myös rahoituksen osalta. Monikanavaista rahoitusta, kuten kuntien ja valtion rahoitusta, sairausvakuutusta ja työterveyshuollon rahoitusta pohtii erillinen työryhmä, jonka mietintö valmistuu vuoden 2015 alkupuolella.
Mahdollisuudet
ja vaikutukset
On vielä täysin epäselvää, mitkä kunnat ja kuntayhtymät saavat olla palvelujen tuottajia. Tästä on seurauksena se, että uudistus haastaa kunnan palvelutuotannon tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamiseen ja palvelutuotannon hyvä johtaminen korostuu entisestään. Mielestäni nämä seuraukset ovat hyviä ja tarpeellisia tulevaisuutta ajatellen.
Tulevalta sote-järjestämisorganisaatiolta taas edellytetään kokonaisuuksien hallintaa ja vahvaa hankintaosaamista. Alueen tehtävänä on varmistaa yhdenvertaisuus hoidon laadussa ja saatavuudessa. Kuntakohtaisia jonoja ei voi enää olla. Potilaan hoitopaikka voidaan osoittaa laajemmalta alueelta ja palvelusetelin käyttö mahdollisesti lisääntyy.
Sote koskee noin 190 000:ää työntekijää ja vielä on epäselvää, mitkä organisaatiot ovat työnantajia. Yhä on ratkaisematta sekin, kuka omistaa jatkossa kiinteistöt ja miten ne arvioidaan ja siirtyykö muu omaisuus nykyisiltä omistajilta.
Uhkia on nähty siinäkin, että kunnan perustehtävä ja rooli muuttuvat hyvin oleellisesti, kun merkittävä osa toiminnasta, päätöksenteosta ja taloudesta siirtyy kunnan ulkopuolelle. Ajatellaan, että sote-palvelut eriytyvät kunnan muusta palvelutuotannosta, minkä vuoksi hyvinvoinnin edistäminen kokonaisuutena sirpaloituu. Valmistelua on arvosteltu myös siitä, että uudistuksessa edetään kokonaan erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon ehdoilla ja sosiaalitoimen rooli jää hyvin vähäiseksi.
On helpompaa arvostella ja takertua vanhaan kuin nähdä mahdollisuuksia. Suurimmat esteet tulevat läheltä, meistä työntekijöistä, omasta organisaatiosta, vanhoista totutuista tavoista sekä ammatti- ja koulutuslähtöisestä ajattelusta. Kuntalaiselle – meistä jokaiselle – pitäisi olla ratkaisevinta, jos sosiaali- ja terveyspalvelut tämän uudistuksen myötä saataisiin aiempaa asiakaslähtöisemmiksi ja kustannustehokkaammiksi.
Uskon vahvasti Lapuan kaupungin sosiaali- ja terveystoimen työntekijöihin, koska me emme jää rannalle ruikuttamaan, vaan osallistumme kaikella meidän osaamisella, ammattitaidolla ja hyvällä asenteella tuleviin haasteisiin yhteistyössä kaupungin muun johdon ja kaikkien luottamushenkilöiden kanssa.
Korostan, että edellä oleva artikkeli perustuu alustavaan tietoon uudesta sote-laista ja mahdollisesta uudistuksesta. Sote-uudistuksesta tuleva lakiesitys on vasta tulossa kuntiin lausunnolle nyt elokuun aikana ja eduskunta tekee laista päätöksen tulevan syksyn aikana.
Sirkka Eväsoja
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?