JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
28.1.2016 8.38

Lapset tarvitsevat tukea netti­seik­kailuun

Net­ti on hie­no apu­vä­li­ne, mut­ta se voi ol­la myös maa­il­ma, joka tuo huo­no­ja ko­ke­muk­sia lap­sil­le. Sik­si lap­set tar­vit­se­vat sen käy­tös­sä van­hem­pien­sa tu­kea. La­pu­a­lai­set Li­ons-klu­bit ha­lu­a­vat osal­taan opas­taa tuen an­ta­mi­ses­sa. Jo­kai­nen la­pu­a­lai­nen kol­mas­luok­ka­lai­nen saa lei­jo­nil­ta vih­ko­sen, jos­sa on mo­nen­lais­ta oh­jet­ta ne­tin hy­vään käyt­töön.

Vih­ko­nen on apu­na van­hem­mil­le ja sen toi­vo­taan­kin he­rät­tä­vän kes­kus­te­lua yh­des­sä lap­sen kans­sa ko­to­na.

– Net­ti on hie­no jut­tu, mut­ta siel­lä on myös vaa­ra­te­ki­jöi­tä. Toi­veem­me on, et­tä van­hem­mat kä­vi­si­vät yh­des­sä näi­tä asi­oi­ta läpi lap­sen­sa kans­sa, to­te­aa LC Ala­jo­en pre­si­dent­ti Mar­ja-Tert­tu Vii­ta­la.

Män­ni­kön kou­lun kol­mas­luok­ka­lai­set ryh­tyi­vät heti tut­ki­maan vih­kos­ta ne­tin käy­tös­tä ja ker­toi­li­vat sa­mal­la omas­ta net­ti­käyt­täy­ty­mi­ses­tään.

– Tääl­lä sa­no­taan, et­tä pe­laa­mi­nen myös ke­hit­tää, to­te­aa Lu­kas Kor­te­so­ja ja saa reh­to­ri Tero Ala-Nis­si­län ker­to­maan, et­tä pal­jon eng­lan­nin­kie­li­siä pe­le­jä pe­laa­vien poi­kien on to­det­tu osaa­van usein hy­vin eng­lan­tia kou­lus­sa­kin.

Ilo­na Su­ku­vaa­ra ker­too ole­van­sa kän­ny­käl­lä ne­tis­sä ai­ka vä­hän.

– Yleen­sä sil­loin kun mul­la on tyl­sää.

Kuin­kas usein sul­la on tyl­sää?

– Ai­ka har­voin, mul­la on niin pal­jon har­ras­tuk­sia, Ilo­na jat­kaa.

Juho Ran­ta-Mau­nus ker­too lait­ta­van­sa kän­ny­käs­tä taus­ta­mu­siik­kia soit­ta­es­saan ki­ta­raa ja sii­tä huo­ma­taan, et­tä kän­ny­käs­tä on hyö­tyä mo­neen asi­aan.

Tero Ala-Nis­si­lä ker­too, et­tä hä­nel­lä on esi­mer­kik­si luok­kan­sa kans­sa oma What­sApp-ryh­mä.

– Se on tar­koi­tet­tu esi­mer­kik­si sel­lai­seen ti­lan­tee­seen, jos on unoh­ta­nut mitä on läk­sy­nä tai mitä teh­dään liik­ka­tun­nil­la. Se on tosi kä­te­vä, kos­ka se on no­pea käyt­tää.

Leh­ti­ses­sä oh­ja­taan van­hem­pia myös miet­ti­mään, mi­ten pal­jon on hyvä ol­la ne­tis­sä ja käyt­tää ai­kaa pe­laa­mi­seen ja muu­hun vir­tu­aa­li­maa­il­maan. Mii­ka Ol­li­la ker­too, et­tä hä­nel­lä on sel­ke­ät pe­li­päi­vät.

– Mui­na päi­vi­nä voin kyl­lä pyy­tää ka­ve­ria leik­ki­mään kän­ny­käl­lä, Mii­ka ker­too.

Ala-Nis­si­lä ha­lu­aa muis­tut­taa kaik­kia van­hem­pia sii­tä, et­tä yleen­sä lap­set ovat van­hem­pia as­ke­leen edel­lä net­ti­a­si­ois­sa.

– Kaik­ki ta­pah­tuu ny­ky­ään niin no­pe­as­ti. Kun joku so­vel­lus tu­lee, niin vas­ta kun me ai­kui­set saam­me tie­tä sii­tä, lap­set ovat jo käyt­tä­neet sitä to­vin.

Ala-Nis­si­lä ei ha­lua pe­lo­tel­la. Vvir­tu­aa­li­maa­il­ma on iso mah­dol­li­suus.

Luo­kis­sa esi­mer­kik­si op­pi­laat saa­vat käyt­tää lu­val­la kän­nyk­kää tie­don et­si­mi­seen ja vaik­ka las­ke­mi­seen, jol­loin heil­lä ei ole suur­ta ha­lua käyt­tää sitä esi­mer­kik­si vä­li­tun­neil­la jo­hon­kin muu­hun.

– Kun net­ti­maa­il­ma ote­taan hy­väl­lä ta­val­la käyt­töön, niin se on kai­kil­le hyö­dyk­si. Pi­tää vain ol­la ajan ta­sal­la ke­hi­tyk­ses­tä.

Kat­so vi­deo Män­ni­kön kou­lu­lais­ten vä­li­tun­ti­puu­his­ta täs­tä.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?