Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Valtion ja kuntien välinen työnjako tiehankkeiden kustannusten jaossa ei ole enää pitkään ollut niin selkeä kuin ennen. Enää ei liioin riitä, että kunnat osallistuvat yhä useammin valtion tiehankkeisiin, myös niiden maksuosuudet ovat kasvussa.
Lapua on viime perjantaina käytyjen neuvottelujen tuloksena osallistumassa Koveron risteyksen eritasoliittymään noin 20 prosentilla eli vajaalla miljoonalla eurolla. Valtuuston siunaus määrärahalle uupuu.
Ennen olivat valtion tiet ja kunnan tiet, ja yhä sekä Liikenneviraston että Ely-keskusten nettisivuilla todetaan, että kunnat vastaavat omalla tieverkollaan tehtävistä rakennus- ja parannushankkeista. Valtio vain ei enää vastaa omistaan.
Koveron liittymä sijaitsee valtatie 19:llä, valtion tiellä, joita ovat myös risteykseen liittyvät maantiet. Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksen Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Anders Östergård vastaa lapualaisille, jotka arvostelevat sitä, että kunnan on osallistuttava hankkeeseen tai pitävät 20 prosentin maksuosuutta suurena, että vanhassa maailmassa Koveron eritasoliittymän rakentaminen olisi ollut täysin valtion kustannettava hanke, muttei enää tässä uudessa maailmassa.
Nykyään hyötyjäkin saa maksaa ja niitä ovat kunnat. Tähän vedotaan myös Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksessa. Anders Östergårdin mukaan liikenneministeriöstä ei ole tullut ohjetta, millaisista prosenteista ja summista kuntien kanssa kulloinkin neuvotellaan.
– Ohje on tullut siitä periaatteesta, että myös hyötyjät maksavat. Tänä päivänä on ihan yleistä, ja enemmän sääntö kuin poikkeus, että kunnat osallistuvat näiden tiehankkeiden kustannuksiin. Kunnat kuitenkin näistä hyötyvät, ja Lapuallakin kaupungin maankäyttö on kehittynyt Koveron suuntaan niin, että siinä paikallista liikennettäkin aika paljon, näkee Östergård.
Leena Hjelt
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?