Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Ritamäen koululla harjoitellaan jo uuden koulun oppimismalleja. Opettaja Tiina Lähteenmaa on innostunut yhteisopettajuudesta, joka toimii kollega Tarja Alangon kanssa. Lähteenmaa tarkistamassa Jaro Mikkilän matematiikan laskuja.
Leena Hjelt
leena.hjelt@lapuansanomat.fi
Ritavuoren ja Liuhtarin uusiin kouluihin tulevat uudet oppimisympäristöt sekä innostavat että huolestuttavat opettajia, mutta myös tutkijaa. Ritamäellä harjoitellaan jo nyt yhteisopettajuutta ja isossa ryhmässä toimimista. Uusi vaikuttaa toimivan, mutta ohjaajia ja erityisopettajia tarvitaan lisää.
Uudet, avoimet oppimisympäristöt kouluissa vaativat aiempaa enemmän opettajilta, mutta myös oppilailta.
Jyväskylän yliopiston tutkijatohtori Kreeta Niemi ymmärtää Ritamäen koulun opettajien huolen siitä, miten opettaja selviää uudessa roolissaan ja miten erilaiset lapset, erilaiset oppijat, pärjäävät isoissa tiloissa itseohjautuvasti ja vuorovaikutuksessa keskenään, uusin oppimisen aattein.
– Oppiminen ja vuorovaikutus on aivan erilaista avoimissa oppimisympäristöissä kuin perinteisessä luokassa. Niissä on paljon projekti- ja pienryhmätyöskentelyä, jossa esimerkiksi viikon aikana tehdään tiettyä urakkaa ja edetään hyvin itsenäisesti. Päivänkin aikana oppilaat saattavat tehdä hyvin eri hommia riippuen siitä, mikä on oma viikkosuunnitelma. Kyllä tämä muuttaa oppimista ja vuorovaikutusta ja on hyvin aiheellista, että tästä nousee paljon uudenlaisia kysymyksiä, joihin ei opettajien koulutuksessa vielä ole osattu varautua.
Vielä murrosvaiheessa
KT Kreeta Niemellä ei ole vastausta, onko valittu suuntaus avoimiin oppimisympäristöihin hyvä tai liioin siihen, onko se huono.
– Se mahdollistaa paljon, mutta myös vaatii paljon. Parhaimmillaan tämä voi lisätä vuorovaikutusta ja kohtaamista ja sitä, että opettaja on oppilaille yhä enemmän läsnä ja että oppilaat pystyvät käyttämään omia taitojaan ja löytämään omia juttujaan. Nyt olemme ehkä vielä murrosvaiheessa, jossa emme ole vielä löytäneet parhaita käytäntöjä.
Mitä Niemi tarkoittaa niillä uusilla kysymyksillä, joita uusista avoimista oppimisympäristöistä nousee? Hän luettelee.
– Minkälaisia taitoja tarvitaan ja miten niitä opitaan ja mikä olisi se paras tapa oppia? Opettajan kannalta sellaisia, kuinka hän pystyy olemaan läsnä apuaan tarvitseville ja kuinka pystyy huomaamaan tällaisissa tiloissa avun tarpeen oikeaan aikaan.
Oppimaan oppimisen taidot ja pienryhmäkeskustelun taidot tulevat todella tärkeiksi ja Niemen mukaan ongelmia voi koitua niille oppilaille, joilla nämä taidot eivät ole kauhean hyvät tai jotka kärsivät monista ärsykkeistä. Liioin itseohjautuva oppimisen tapa ei sovi kaikille, jotka tarvitsevat tukea. Pienryhmissä korostuvat myös ystävyyssuhteet, jotka saattavat olla osalle ulossulkevia ja aiheuttaa siksi stressiä.
– Karkeasti voisi sanoa, että tämä suosii joitain oppilaita ja työntää joitain marginaaliin. Opettajen huoli tästä on tosi aiheellinen.
Lue lisää tiistain 23.10. Lapuan Sanomista.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?