JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
23.10.2018 8.00

Uusista oppimi­sym­pä­ris­töistä intoa ja huolta

Ritamäen koululla harjoitellaan jo uuden koulun oppimismalleja. Opettaja Tiina Lähteenmaa on innostunut yhteisopettajuudesta, joka toimii kollega Tarja Alangon kanssa. Lähteenmaa tarkistamassa Jaro Mikkilän matematiikan laskuja.

Ritamäen koululla harjoitellaan jo uuden koulun oppimismalleja. Opettaja Tiina Lähteenmaa on innostunut yhteisopettajuudesta, joka toimii kollega Tarja Alangon kanssa. Lähteenmaa tarkistamassa Jaro Mikkilän matematiikan laskuja.

Lee­na Hjelt

lee­na.hjelt@la­pu­an­sa­no­mat.fi

Ri­ta­vuo­ren ja Liuh­ta­rin uu­siin kou­lui­hin tu­le­vat uu­det op­pi­mi­sym­pä­ris­töt sekä in­nos­ta­vat et­tä huo­les­tut­ta­vat opet­ta­jia, mut­ta myös tut­ki­jaa. Ri­ta­mä­el­lä har­joi­tel­laan jo nyt yh­tei­so­pet­ta­juut­ta ja isos­sa ryh­mäs­sä toi­mi­mis­ta. Uu­si vai­kut­taa toi­mi­van, mut­ta oh­jaa­jia ja eri­tyi­so­pet­ta­jia tar­vi­taan li­sää.

Uudet, avoi­met op­pi­mi­sym­pä­ris­töt kou­luis­sa vaa­ti­vat ai­em­paa enem­män opet­ta­jil­ta, mut­ta myös op­pi­lail­ta.

Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton tut­ki­ja­toh­to­ri Kree­ta Nie­mi ym­mär­tää Ri­ta­mä­en kou­lun opet­ta­jien huo­len sii­tä, mi­ten opet­ta­ja sel­vi­ää uu­des­sa roo­lis­saan ja mi­ten eri­lai­set lap­set, eri­lai­set op­pi­jat, pär­jää­vät isois­sa ti­lois­sa it­se­oh­jau­tu­vas­ti ja vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa kes­ke­nään, uu­sin op­pi­mi­sen aat­tein.

– Op­pi­mi­nen ja vuo­ro­vai­ku­tus on ai­van eri­lais­ta avoi­mis­sa op­pi­mi­sym­pä­ris­töis­sä kuin pe­rin­tei­ses­sä luo­kas­sa. Niis­sä on pal­jon pro­jek­ti- ja pien­ryh­mä­työs­ken­te­lyä, jos­sa esi­mer­kik­si vii­kon ai­ka­na teh­dään tiet­tyä urak­kaa ja ede­tään hy­vin it­se­näi­ses­ti. Päi­vän­kin ai­ka­na op­pi­laat saat­ta­vat teh­dä hy­vin eri hom­mia riip­pu­en sii­tä, mikä on oma viik­ko­suun­ni­tel­ma. Kyl­lä tämä muut­taa op­pi­mis­ta ja vuo­ro­vai­ku­tus­ta ja on hy­vin ai­heel­lis­ta, et­tä täs­tä nou­see pal­jon uu­den­lai­sia ky­sy­myk­siä, joi­hin ei opet­ta­jien kou­lu­tuk­ses­sa vie­lä ole osat­tu va­rau­tua.

Vie­lä mur­ros­vai­hees­sa

KT Kree­ta Nie­mel­lä ei ole vas­taus­ta, on­ko va­lit­tu suun­taus avoi­miin op­pi­mi­sym­pä­ris­töi­hin hyvä tai lii­oin sii­hen, on­ko se huo­no.

– Se mah­dol­lis­taa pal­jon, mut­ta myös vaa­tii pal­jon. Par­haim­mil­laan tämä voi li­sä­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta ja koh­taa­mis­ta ja sitä, et­tä opet­ta­ja on op­pi­lail­le yhä enem­män läs­nä ja et­tä op­pi­laat pys­ty­vät käyt­tä­mään omia tai­to­jaan ja löy­tä­mään omia jut­tu­jaan. Nyt olem­me eh­kä vie­lä mur­ros­vai­hees­sa, jos­sa em­me ole vie­lä löy­tä­neet par­hai­ta käy­tän­tö­jä.

Mitä Nie­mi tar­koit­taa niil­lä uu­sil­la ky­sy­myk­sil­lä, joi­ta uu­sis­ta avoi­mis­ta op­pi­mi­sym­pä­ris­töis­tä nou­see? Hän lu­et­te­lee.

– Min­kä­lai­sia tai­to­ja tar­vi­taan ja mi­ten nii­tä opi­taan ja mikä oli­si se pa­ras tapa op­pia? Opet­ta­jan kan­nal­ta sel­lai­sia, kuin­ka hän pys­tyy ole­maan läs­nä apu­aan tar­vit­se­vil­le ja kuin­ka pys­tyy huo­maa­maan täl­lai­sis­sa ti­lois­sa avun tar­peen oi­ke­aan ai­kaan.

Op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­dot ja pien­ryh­mä­kes­kus­te­lun tai­dot tu­le­vat to­del­la tär­keik­si ja Nie­men mu­kaan on­gel­mia voi koi­tua niil­le op­pi­lail­le, joil­la nämä tai­dot ei­vät ole kau­he­an hy­vät tai jot­ka kär­si­vät mo­nis­ta är­syk­keis­tä. Lii­oin it­se­oh­jau­tu­va op­pi­mi­sen tapa ei sovi kai­kil­le, jot­ka tar­vit­se­vat tu­kea. Pien­ryh­mis­sä ko­ros­tu­vat myös ys­tä­vyys­suh­teet, jot­ka saat­ta­vat ol­la osal­le ulos­sul­ke­via ja ai­heut­taa sik­si stres­siä.

– Kar­ke­as­ti voi­si sa­noa, et­tä tämä suo­sii joi­tain op­pi­lai­ta ja työn­tää joi­tain mar­gi­naa­liin. Opet­ta­jen huo­li täs­tä on tosi ai­heel­li­nen.

Lue li­sää tiis­tain 23.10. La­pu­an Sa­no­mis­ta.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?