Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Perälän veljesten ilmailuharrastus, varjoliito, tuntuu aika hurjalta lajilta. He itse, tiisteläiset Lauri ja Antti, eivät pidä lajia sen kummempana harrastuksena kuin mitään muutakaan. Eivätkä tunnustaudu ainakaan hurjapäiksi.
Mutta se mitä he ilmassa ollessa kokevat ja näkevät, on todella jotainhienoa. Se on se kaivattu lintuperspektiivi. Siitä monet haaveilevat, mutta harva uskaltautuu kokeilemaan.
– Varjoliito on hieno laji. Kaikki on lähellä, kun nousee tuonne muutamaan sataan metriin yläilmoihin. Ja jos menee jopa 800 metriinkin asti, niin Kuortaneenjärvikin on ihan ääressä, Lauri Perälä toteaa.
Tutuksi yläilmoista käsin ovat tulleet niin Lappajärvi kuin muutkin lähialueiden tunnetut maamerkit.
Varjoliito on ilmailulaji, jossa lennetään laskuvarjoa mustuttavan kankaisen siiven eli varjoliitimen avulla käyttäen hyväksi ilmavirtauksia. Liikkeelle lähdetään juosten tai vetomoottorin avulla, vaikka autolla.
Ilmassa voidaan pysyä tuntienkin ajan. Varjoliitimellä voidaan lentää myös moottorin voimalla. Perälän veljekset käyttävät useimmiten moottoria apuna lentämisessä.
Varjoliidossa on myös omat vaaransakin.
– Extremeä tästä lajista saa, jos ei tee kaikkia asioita niinkuin pitää, Lauri ja Antti myöntävät ja kertovat, että kaikki on tähän saakka heillä mennyt ihan hyvin.
Mutta koska lajissa ollaan ilmassa ja välillä aika korkeallakin, niin tätä moottorin avustuksella tai ilman suoritettavaa varjoliitoa varten täytyy suorittaa Suomen Ilmailuliiton kurssi ja lupakortti. Kurssilla opetetaan ottamaan huomioon erityisesti turvallisuuteen liittyviä asioita, jotta liitoilu olisi turvallista itselle ja muille.
Mitä pitää siis ottaa siis huomioon?
– Sateella ei voi mennä liitämään ja puuskittainen tuuli on hankalin, joten tuuliasiat täytyy miettiä tarkasti, toteavat veljekset.
Haastatteluhetkellä ilma on hyvä, mutta tuulta ehkä hivenen liikaa, joten ilmaan asti miehet eivät sillä kertaa pääse.
Lupakurssilla käydään läpi laitteiden hallintaa ja erilaisia vaaratilanteita ja varavarjonkin käyttöä.
– Jos varjon köydet menevät jostain syystä solmuun, niin aina on varavarjo laskeutumista varten. Sillä ei voi liitää, mutta alas kuitenkin pääsee, Antti kertoo.
Ilmaillessa täytyy olla tietoa myös niin sanotuista ilmailun liikennesäännöistä. Laurilla ja Antilla on takanaan jo useampia lentoja, eikä mitään liian yllättävää ole sattunut. Jännitystäkään ei ole ollut kuulemma liikaa.
– Eniten taisi olla jännitystä kursilla, kun ei vielä tiennyt oikein mitään, Lauri toteaa.
Varjoliito ei ole ihan jokaisen harrastus, joten Tiistenjoellakin väki jää usein tien varteen katselmaan, kun pojat tälläävät varjoliitoansa valmiiksi.
– Kyläläiset jäävät usein katselemaan lentoa ja on tuohon kantatien varteen pysähdytty autoillakin.
Katso video!Mira Uusihauta-Koivu
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?