Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Tarja Kojola
tarja.kojola@lapuansanomat.fi
Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi maanantaina luonnoksensa valtakunnan maanteiden ja rautateiden runkoverkoksi. Ehdotus on nyt lausuntokierroksella ja sillä on tarkoitus määritellä, mitä teitä ja rataosuuksia maassa huolletaan ykkösprioriteetilla. Uusia väyliä ei ole tarkoitus rakentaa.
LVM:n ehdotuksen perusteena ovat yksinkertaisesti liikennemäärät ja se, että vilkkaimmilla tieosuuksilla pitää voida liikennöidä turvallisesti ja vaivattomasti.
Runkoverkon palvelutaso on parempi kuin muiden väylien. Suomeksi sanottuna valtio satsaa näihin tie- ja rataosuuksiin jatkossa rahaa. Helsingin Sanomat kertoi, että tähän runkoverkkoon kuuluu peräti 4 300 kilometriä asvalttia ja 3 200 kilometriä ratakiskoa.
Lapualaisten kannalta positiivista on, että LVM:n listalla on valtatie 19, joka syöttää liikennettä meille ja meiltä. Koko Helsinki – Kokkola -väli kuuluisi maantierunkoverkkoon. Lisäksi rataosuus Helsinki – Kokkola olisi ehdotuksen mukaan paremman palvelun väylä.
Etelä-Pohjanmaan liitossa on tehty töitä kauan sen eteen, että valtatie 19:n kunto vastaisi sen liikennemääriä. Sikälikin LVM:n kaavailut ilahduttavat. Lisäksi tavoitteena on, että runkoverkon maanteillä tulisi olemaan 100 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Onhan tuota Seinäjoen väliä jurrattukin tarpeeksi kahdeksaakymppiä.
Aivan mopen osalle jää taas kerran poikittaisliikenne Suomen halki. Lapua – Kyyjärvi -tie onneksi päällystettiin toissa kesänä, mutta Kyyjärveltä Saarijärvelle päin on surkiaa juntua.
Joka tapauksessa Lapuan kehittymisen, elinkeinoelämän ja kaupungin houkuttelevuuden kannalta LVM:n ehdotus on lottovoitto. Ollaan ikään kuin valtion valtasuonessa. Tilanne kannattaa hyödyntää nyt kaikin tavoin.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?