Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Mototrade Finland Oy on siirtänyt toimintansa maaliskuussa Lapualle uuteen ja tilavaan toimitilaan Hakatielle. Yrittäjä Antti Metsomäki kertoo, että Mototrade on monipuolinen harrastajan verkkokauppa.
– Yrityksen pääpaino on verkkokaupassa, mutta myymme tuotteita myös suoraan Lapuan noutovarastolta.
Mototrade on toiminut aikoinaan pari vuotta myös Honkimetsässä. Siellä yrityksellä oli myös huolto ja kivijalkamyymälä aina vuoteen 2014 saakka. Silloin se oli lähes pelkästään moottoripyörien ja mopojen sekä alan varusteiden ja varaosien erikoisliike.
VIIME vuosina yritys on laajentanut voimakkaasti valikoimaansa ja siirtynyt kokonaan verkkokauppapohjaiseen liiketoimintaan.
– Nykyään meillä on tarjolla yli 50 000 tuotetta niin moottoriurheilun kuin pyöräilyn, kuntoilun ja veneilyn harrastajille. Kaupanteko on siirtynyt paljolti verkkoon ja olemme halunneet panostaa täysillä verkkoliiketoiminnan kehittämiseen, Metsomäki selvittää.
Polkupyörätarvikkeet, kuten renkaat, vanteet, kypärät ja laukut kuuluvat yrityksen tärkeimpiin tuoteryhmiin.
– Lisäksi mönkijän lisävarusteet, kuten puskulevyt ja kärryt sekä erilaiset kuntoilulaitteet kotikäyttöön ovat kysyttyjä, Metsomäki kertoo.
VERKKOKAUPPAA yritys on laajentanut Suomen lisäksi Ruotsiin ja Tanskaan, joissa sillä on erilliset paikallisille markkinoille suunnatut verkkokaupat.
– Näin asiakkaat voivat asioida omalla kielellään ja löytää tuotteet helposti oman harrastuksensa tarpeisiin, Metsomäki toteaa.
Yrityksen liikevaihdosta jo 65 prosenttia syntyy Ruotsin verkkokaupasta, ja Tanskassa alkuvuodesta avannut verkkokauppa täydentää kokonaisuutta. Yrityksen myynti on ollut kasvusuunnassa erityisesti uusien avattujen verkkokauppojen myötä.
– Suomessa kuluttajien ostovoiman heikkeneminen on näkynyt jonkin verran verkkokaupassa, mutta Ruotsissa myynti on pysynyt vahvana. Nyt näyttää siltä, että myös kotimaan markkinoilla on piristymisen merkkejä, Metsomäki sanoo.
Lapuan toimipisteessä työskentelee Metsomäen lisäksi kaksi työntekijää. Verkkokaupasta vastaa Joel Luoto ja markkinoinnista Neo Luoma-aho.
SAMOISSA toimitiloissa toimii myös Metsomäen toinen yritys, Lakeus Websolutions Oy.
Metsomäki kertoo, että yrityksen tiimi koostuu eri puolilla Suomea etätyönä toimivista asiantuntijoista, jotka kehittävät verkkokauppayrityksille ohjelmistoratkaisuja hyödyntäen moderneja teknologioita ja tekoälyä. Yritys on kehittänyt muun muassa hintarobotin sekä tuotearvosteluautomaation.
– Näiden avulla verkkokaupat voivat automatisoida hinnoitteluaan ja hyödyntää asiakasarvosteluja kasvun vauhdittajina. Tavoitteena on auttaa asiakkaita kasvamaan ja menestymään digitaalisessa kaupassa.
Hannu Lusa
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?