JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Talous
19.7.2025 10.00

Tyhjä Piristeelin halli täyttyi yrityksistä

Lee­na Hjelt
@la­pu­an­sa­no­mat.fi

Pi­ris­tee­lin läh­tö Kau­ha­val­le ei ol­lut­kaan kuo­li­nis­ku tyh­jäk­si jää­neel­le te­ol­li­suus­hal­lil­le. Hal­lis­sa toi­mii täl­lä het­kel­lä kah­dek­san yri­tys­tä ja niis­sä yh­teen­sä 25 työn­te­ki­jää. Yri­tys­ten yh­tei­nen lii­ke­vaih­to nou­see rei­lus­ti yli kym­me­nen mil­joo­nan eu­ron.

Kun sa­de­ve­si- ja kat­to­tur­va­jär­jes­tel­miä val­mis­ta­va Pi­ris­teel vuon­na 2019 jät­ti La­pu­an ja muut­ti naa­pu­riin Kau­ha­val­le, sen omis­ta­ma hal­li jäi tyh­jäk­si ja pan­tiin myyn­tiin. Kau­pak­si se ei kui­ten­kaan men­nyt, mut­ta täyt­ti aluk­si muu­ta­mien yri­tys­ten va­ras­to­tar­peen.

Nyt Piri In­vest Oy:n omis­ta­ma hal­li ym­pä­ris­töi­neen syk­kii elä­mää, työn­te­ki­jöi­tä, asi­ak­kai­ta ja rek­ka­lii­ken­net­tä­kin. Yrit­tä­jä Juha Lem­po­nen las­kee, et­tä noin 6 600 ne­li­ön tuo­tan­to­ti­lo­ja ja 600 ne­li­ön toi­mis­to­ti­lo­ja on täyt­tä­mäs­sä yh­teen­sä kah­dek­san yri­tys­tä. Ne ovat hy­vin eri­lai­sia, osa jo pit­kään toi­mi­nei­ta ja osa vas­ti­kään aloit­ta­nei­ta.

– Ja kai­kil­la täys­työl­li­syys, Lem­po­nen huo­maut­taa. Uu­si­a­kin työn­te­ki­jöi­tä pal­ka­taan ja sa­mal­la ha­e­taan sy­ner­gi­ae­tu­ja.

Eu­ro­mas­ter, KN Works, Pal­le­to­wer, He­la­Paint, Te­ho­tec, KS Rau­doi­tus, Rii­ma ja eril­li­ses­sä hal­lis­sa va­ras­toa vuok­raa La­pua-Ket­jut.

En­sin ra­ken­nuk­seen muut­ti Eu­ro­mas­ter maa­lis­kuus­sa 2021 ja hei­nä­kuus­sa sa­ma­na vuon­na He­laS­teel, joka tar­vit­si äk­kiä evak­ko­ti­lo­ja hal­lin­sa tu­hou­dut­tua tu­li­pa­los­sa. Kun He­laS­teel pa­la­si en­ti­sil­le si­joil­leen uu­teen hal­liin, maa­laus­puo­li jäi.

– Tuh­kas­ta syn­tyi uut­ta lii­ke­toi­min­taa, ku­vaa Lem­po­nen.

Syn­tyi He­la­Paint, jota Lem­po­nen nyt ve­tää toi­mi­tus­joh­ta­ja­na. Yh­tiö peri He­laS­tee­lil­tä ma­nu­aa­li­sen maa­laus­lin­jan ja Pi­ris­tee­lil­tä kak­si au­to­maat­ti­lin­jaa. Mo­lem­mat yh­ti­öt jäi­vät myös osak­kaik­si He­la­Pain­tiin, jos­sa on mu­ka­na myös Lem­po­sen oma fir­ma, Spar­lem Oy.

Lem­po­nen ke­huu toi­min­nan läh­te­neen hy­vin käyn­tiin. Työn­te­ki­jöi­tä on nyt seit­se­män ja ar­vi­oi­tu lii­ke­vaih­to täl­le vuo­del­le on noin 800 000 eu­roa.

– Meil­lä on asi­ak­kai­na pää­a­si­as­sa kone- ja lai­te­ra­ken­ta­jia sekä jul­ki­si­vu­e­le­ment­te­jä val­mis­ta­via yri­tyk­siä Sei­nä­jo­el­ta, Kau­ha­val­ta ja mo­lem­mis­ta Här­mis­tä sekä La­pu­an alu­eel­ta. Juu­ri saim­me Itä-Suo­mes­ta uu­den asi­ak­kaan, jol­le maa­laam­me uu­dis­ra­ken­nus­koh­tei­siin jul­ki­si­vu­pel­le­jä.

Sei­nä­jo­ki-mut­kan kaut­ta myös Lem­po­sen käyn­nis­tä­mä mai­nos­toi­mis­to Rii­ma on pa­lan­nut ja ko­tiu­tu­nut uu­des­taan La­pu­al­le. Teh­dyn fuu­si­on jäl­keen yh­tiö on nyt pelk­kä Rii­ma Oy.

– Mai­nos­toi­mis­to­töi­tä teh­dään edel­leen kas­va­vas­sa mää­rin. Ke­vät on ol­lut muu­ta­man vuo­den hil­jai­sem­man jak­son jäl­keen jäl­leen ihan ok ja syk­syl­lä aloit­taa uu­si myyn­ti­pääl­lik­kö, iloit­see Lem­po­nen. Työ­te­ki­jöi­tä on si­ten koh­ta seit­se­män, ar­vio lii­ke­vaih­dos­ta täl­le vuot­ta on noin 400 000 eu­roa.

Lem­po­nen esit­te­lee ka­ton­ra­jas­sa ole­vaa Alan­ko Hi­tec -mai­nos­kylt­tiä, jos­sa mai­ni­taan edel­lis­ten li­säk­si Te­ho­tec. Hän on sii­nä­kin mu­ka­na.

Te­ho­tec ke­rää ja ja­los­taa da­taa te­ol­li­suu­den tuo­tan­nos­ta te­hok­kuu­den pa­ran­ta­mi­sek­si. Yh­tiö on pe­rus­tet­tu 2017, mut­ta Lem­po­sen mu­kaan se on nyt al­ka­nut saa­da tun­net­tuut­ta ja hom­mat kun­nol­la pyö­ri­mään. Asi­ak­kai­na sil­lä on noin 60 vien­ti­te­ol­li­suu­den yri­tys­tä. Iso osa on ko­neis­ta­mo­ja, mut­ta sen Hits­can-alus­ta so­pii kaik­ki­al­le, mis­sä on ko­nei­ta ja niis­sä te­hos­ta­mis­tar­pei­ta.

– Tar­koi­tus on ko­nei­siin kyt­ket­tä­vien sen­so­rien avul­la saa­da fak­taa sii­tä, mi­ten kal­liit ko­neet käy­vät ja min­kä­lai­sia syi­tä on, kun ne ei­vät käy. On yl­lät­tä­vää, et­tä ko­nei­den käyt­tö­as­te voi ol­la vain 30 pro­sent­tia. Täs­sä koi­te­taan eli­mi­noi­da tur­hat, ih­mi­sis­tä riip­pu­mat­to­mat syyt.

Te­ho­te­cin ar­vi­oi­tu lii­ke­vaih­to on noin 400 000 eu­roa.

Si­jan­sa Piri In­ves­tin hal­lis­ta löy­si vuon­na 2023 myös Pal­le­to­wer Oy. Maa­joh­ta­ja Esa Luh­ta in­nos­tui kiin­teis­tös­tä sen tar­jo­a­mien kuu­ti­oi­den vuok­si – yh­ti­ön tuot­tei­ta, rul­la­koi­ta, mah­tuu pi­no­ta vaik­ka yh­dek­sään ker­rok­seen, ja ka­ton­ra­jaan ne yl­tä­vät nyt­kin.

Pal­le­to­wer Oy pe­rus­tet­tiin Suo­meen vuon­na 2019, jol­loin Luh­ta myi sil­le oman lii­ke­toi­min­tan­sa. Yh­tiö toi­mi aluk­si La­pu­al­la Hon­ki­met­säs­sä, mut­ta siir­tyi isom­pien ti­lo­jen pe­räs­sä Kau­ha­val­le. Nyt sil­lä on tuo­tan­to­ti­lo­ja sekä Kau­ha­val­la 1 700 ne­li­ö­tä et­tä La­pu­al­la 1 920 ne­li­ö­tä. Pää­kont­to­ri si­jait­see Kau­ha­val­la, La­pu­al­la työn­te­ki­jöi­tä on kuu­si.

– Meil­lä oli La­pu­al­la aluk­si va­ras­to, mut­ta nyt olem­me siir­tä­neet Pos­tin rul­la­koi­den tuo­tan­non tän­ne ko­ko­naan, kom­men­toi Luh­ta, joka iloit­see yh­ti­ön saa­mas­ta Made in Fin­land -mer­kin käyt­tö­oi­keu­des­ta. Sen yh­tiö sai muu­ta­ma vuo­si sit­ten.

– Vaik­ka ma­te­ri­aa­li tu­lee ul­ko­mail­ta, ko­ko­am­me Suo­mes­sa it­se kä­si­työ­nä kaik­ki eri­kois­rul­la­kot, hän pe­rus­te­lee.

– Suo­men li­pun käy­tös­tä on meil­le val­ta­va etu mark­ki­noin­nis­sa.

Pal­le­to­wer Oy on osa Pal­le­to­wer GB Ltd:tä, joka on Iso-Bri­tan­ni­an tär­kein va­ras­toin­ti-, kä­sit­te­ly- ja ja­ke­lu­tuot­tei­den val­mis­ta­ja, edus­ta­ja ja toi­mit­ta­ja. Se on rul­lak­ko­tuo­tan­non maa­il­man­joh­ta­ja ja toi­mit­taa rul­lak­ko­ja yli 30 maa­han.

Suo­men Pal­le­to­we­rin lii­ke­vaih­to on pe­rus­ta­mis­vuo­des­ta 2019 kas­va­nut al­le mil­joo­nas­ta 7,6 mil­joo­naan eu­roon. Kaik­kien kon­ser­niyh­ti­öi­den ko­ko­nais­lii­ke­vaih­to oli vuon­na 2024 noin 51 mil­joo­naa.

– Kas­vuun vai­kut­taa kai­kis­ta eni­ten Bal­ti­an mai­den myyn­ti, Luh­ta pal­jas­taa.

Yh­ti­ön tuo­te­va­li­koi­maan kuu­lu­vat rul­la­koi­den li­säk­si myös suu­ret muo­vi­laa­ti­kot, verk­ko­hä­kit, pa­ket­ti­hä­kit sekä os­tos- ja va­ras­to­kär­ryt. Pal­le­to­we­rin suu­rim­pia asi­ak­kai­ta Suo­mes­sa ovat Pos­ti, Va­lio ja suu­rim­mat tuk­ku­liik­keet.

– Pos­tin rul­lak­ko­tar­ve on mer­kit­tä­vä. On hie­noa aja­tel­la, et­tä mel­kein jo­kai­nen rul­lak­ko, joka vas­taan tu­lee, on men­nyt mi­nun kä­sie­ni kaut­ta, Luh­taa hu­vit­taa.

Ta­lon tuo­rein tu­lo­kas on KS Rau­doi­tus Oy, joka on "ma­joit­tu­nut" noin 450 ne­li­ön ti­loi­hin tam­mi­kuus­sa. Täl­lä het­kel­lä kah­den mie­hen voi­min pyö­ri­vä yri­tys sai al­kun­sa vas­ta vii­me vuo­den syk­syl­lä tur­han pie­nik­si osoit­tau­tu­neis­sa ti­lois­sa Sei­nä­jo­el­la.

– Myym­me har­ja­te­räs­tä kat­kais­tu­na ja tai­vu­tet­tu­na. Meil­tä on­nis­tu­vat myös val­miik­si hit­sat­tu­jen rau­doi­te-ele­ment­tien ja työ­maal­la teh­tä­vien rau­doit­tei­den asen­nuk­set. Asi­ak­kai­tam­me ovat ra­ken­nus­liik­keet, ele­ment­ti­teh­taat ja tie­tys­ti tar­vit­ta­es­sa myös yk­si­tyi­set ra­ken­ta­jat, toi­nen yrit­tä­jis­tä, Jes­se Kul­ta­lah­ti, sel­vit­tää. Myös asen­nus on­nis­tuu.

– Eli ai­na kun ra­ken­ne­taan be­to­nis­ta, sil­loin tar­vi­taan har­ja­te­räs­tä.

Kul­ta­lah­ti ja yh­ti­ö­kump­pa­nin­sa Mark­ku Saa­ri sa­no­vat, et­tä huh­ti­kuus­ta läh­tien on men­ty tosi lu­jaa. Asi­ak­kai­ta on täl­lä het­kel­lä Pie­tar­saa­res­sa, Vaa­sas­sa, Kaus­ti­sel­la – Poh­jan­maan maa­kun­nis­sa pää­a­si­as­sa, mut­ta kaup­pa käy myös Pir­kan­maal­le ja Kes­ki-Suo­meen.

– Ei ole pal­jon ko­to­na tar­vin­nut ol­la. Uu­det eväät käy­nyt te­ke­mäs­sä ja nuk­ku­mas­sa, nau­raa Saa­ri.

Kul­ta­lah­ti top­puut­te­lee, et­tä kesä on tie­ten­kin ra­ken­ta­mi­sen ai­kaa, mut­ta mo­lem­mat us­ko­vat sil­ti alal­la nä­ky­vän va­loa tun­ne­lin pääs­sä.

– Ai­na­kaan alem­mak­si ei voi enää men­nä. Moni on sa­no­nut, et­tä pa­him­paan mah­dol­li­seen ai­kaan aloi­te­taan.

Mut­ta mik­si ei, idea oli syn­ty­nyt ja "jo­tain piti yrit­tää". Mo­lem­mat us­ko­vat, et­tä so­dan lop­pu­es­sa töi­tä saa pais­kia yö­tä päi­vää. Ja saa­daan­ko Suo­meen enää edes rau­taa?

– Sen hin­ta ai­na­kin var­mas­ti nou­see, mie­het poh­ti­vat.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?