Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Saan edelleenkin yhteydenottoja paikkakunnan liikenneturvallisuuspuutteista.
Valtatie 16 ylittää Poutussa rautatien kaiteilla varustetulla maasiltana. Tiellä 16 on runsaasti maatalousliikennettä. Lapuan itäisen keskustan ja itäisten kylien viljelijät liikennöivät Alajokimailleen 16-tietä pitkin. Maataloustraktorin perävehkeen ja puimurin suurin yleisellä tiellä sallittu leveys on 4 metriä.
Maasillalla ajoradan leveys on 6,8 m ja kummallakin puolella on kaiteisiin matkaa 1,0 m eli kaiteitten väliin jää tilaa 8,8 m. Polkupyörällä ei pysty ajamaan kaiteen lähellä kasvillisuuden takia. Tilanteessa, jossa kaksi nelimetristä konetta kohtaavat toisensa ja samaan hässäkkään sattuu pyöräilijä, ei jää yhtään turvaetäisyyttä leveyssuunnassa. Kolarissa ajoneuvo voi pudota radalle junan eteen ja silloin seuraukset ovat vakavat. Myös leveän koneen ja tavallisen rekan kohtaaminen huolimattomasti aiheuttaa vaaran.
Väylävirastolle on hyvä laatia kirje, jossa kehotetaan tienpitäjää korjaamaan maasillan turvallisuusvaje. Kirje kannattaa laatia ja allekirjoittaa yhteisesti Maataloustuottajien keskusjärjestöön kuuluvan MTK-Lapuan, Suomen Kuorma-autoilijat ry:n jäsenjärjestön, Lapuan Kuorma-autoilijat ry:n, Rahtarit ry:n Pohjanmaan osaston, Lapuan Yrittäjät ry:n ja Lapuan kaupungin edustajien kanssa. Asiaa on hyvä käsitellä myös kaupungissa ansiokkaasti toimivassa liikenneturvallisuusryhmässä, jossa on edustajat Poliisista, Väylävirastosta, Liikenneturvasta ja oppilaitoksista.
Katuverkolla kaupungin ahtain väylä on Liuhtarintie. Kouluaikana tällä kapealla junnulla liikkuvat pienet koululaiset polkupyörineen molempiin suuntiin ajavien autojen seassa. Tiellä ei ole kevyelle liikenteelle osoitettua väylää eikä sille ole tilaakaan. Turvallisuuden parantamiseksi on toisen suunnan ajokaistan tilalle osoitettava kevyen liikenteen väylä ja ohjattava autoliikenne kulkemaan molempiin suuntiin vain yhtä kaistaa pitkin niin, että vastaantulijaa odotellaan noin 100 metrin välein sijoitettavilla kohtaamispaikoilla. Näin tuo tie lakkaa olemasta kilpailukykyinen oikaisureitti ja sen käyttöä jatkaisivat vain sitä pakosta tarvitsevat tien varren talojen asukkaat. Asian toisarvoisuutta ei voi perustella sillä, ettei kukaan ole vielä kuollut Liuhtarin.
Martti Kaunismäki
Vanhempi opistoinsinööri
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?