Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Leena Hjelt
leena.hjelt@lapuansanomat.fi
Miten meidän pienillä koululaisillamme menee nyt, kun uutta opetussuunnitelmaa on ajettu sisään vuodesta 2016?
Opettajille ei ole annettu riittävästi eväitä viedä uutta opetussuunnitelmaa läpi ja lapsilta vaaditaan sellaisia taitoja, kuten itseohjautuvuutta, joihin moni ei kykene. Näin on todennut opetussuunnitelman voimakas vastustaja, professori Liisa Keltikangas-Järvinen, Lapualta syntyjään.
Keltikangas-Järvinen sanoo, ettei kadehdi opettajia, jotka ovat nyt lujilla. Hän ihmettelee myös, mihin aikuisia tarvitaan, jos lapset voivat opettaa toinen toistaan.
Professorin kommentteja tukee tuore Ylen teettämä kysely, jossa vastanneista opettajista enemmistö, 61 prosenttia, on sitä mieltä, että opetuksen uudistus lisää tasoeroja luokassa ja vie väärään suuntaan – yhä useampi lapsi syrjäytyy tai ei pysy mukana.
Lapuan uusi opetuspäällikkö Juho Norrena on väitöskirjassaan käsitellyt opettajaa tulevaisuuden taitojen edistäjänä. Hänen tuorein, perjantaina julkaistu kirjansa ”Oman oppimisen kapteeni” käsittelee juuri oppilaan itseohjautuvuutta ja on vastine Keltikangas-Järviselle sekä professori Kari Uusikylälle, joka myös kuuluu opetussuunnitelman arvostelijoihin.
Norren on oman kokemuksensa pohjalta sitä mieltä, että itseohjautuvuus on opetettava ja kehitettävä ominaisuus siinä missä lukeminen ja laskeminen. Hän on kouluttanut opettajia ympäri Suomen ja tekee niin varmasti nyt myös Lapualla.
Juho Norrena kommentoi tässä lehdessä (sivu 7) tarvittavan radikaalejakin ratkaisuja siihen, miten monet haasteet, ongelmat, ratkaistaan varsinkin nyt, kun resursseistakin on leikattu. Hän haluaa koota kaikki voimat, eri tahot, oppilaan tueksi.
Lapuan onni ja vahvuus on yhä yhteisöllisyydessä. Jospa se Keltikangas-Järvisen pelkäämä syrjäytymisen siemen jäisi kylvämättä. Seurataan.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?