JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
22.6.2021 13.05

Kansa­ne­dus­tajat seisovat Hellanmaan tiehankkeen takana

Kal­le Vaah­to­nie­mi

kal­le.vaah­to­nie­mi@la­pu­an­sa­no­mat.fi

Hel­lan­maan­tien kun­nos­tus ot­ti nyt­käh­dyk­sen eteen­päin, kun jouk­ko te­ol­li­suu­sa­lu­een päät­tä­jiä ke­rään­tyi yh­teen lyö­mään vii­saat pään­sä yh­teen. Tien kor­jaus­suun­ni­tel­ma vaa­tii en­sin päi­vi­tyk­sen, jon­ka jäl­keen kus­tan­nu­sar­vi­on poh­jal­ta voi hank­kee­seen ha­kea ra­hoi­tus­ta val­ti­ol­ta. Tar­koi­tuk­se­na oli­si ve­tää tiel­lä mut­kat suo­rik­si ja li­sä­tä ke­vy­en­lii­ken­teen­väy­lä.

Maa­nan­tai­na Vel­jek­set Ala-Talk­ka­ri Oy:n ko­kous­ti­loi­hin oli saa­pu­nut yri­tyk­sen toi­mi­tus­joh­ta­jan Ant­ti Ala-Talk­ka­rin, hel­lan­maa­lai­sen kun­nal­lis­neu­vos Pek­ka Hel­lan ja Kau­ha­van kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­jan Tee­mu Ha­ka­lan kut­su­ma­na alu­een yrit­tä­jiä ja päät­tä­jiä kes­kus­te­le­maan vaa­ral­li­ses­ta Hel­lan­maan läpi hal­ko­van tien kun­nos­ta­mi­ses­ta.

–Tie on olo­suh­tei­siin näh­den jää­mäs­sä erit­täin hei­kok­si. Te­ol­li­sia työ­paik­ko­ja on tien var­rel­la noin 200, sii­hen li­säk­si ky­lä­läis­ten lii­ken­ne ja maa­ta­lous­lii­ken­ne. Jo pel­käs­tään mei­dän pi­hal­la käy päi­vit­täin pa­ri­kym­men­tä rek­kaa. Vuo­sit­tain tiel­lä kul­kee mei­dän toi­mes­ta 1500 ton­nia te­räs­tä tän­ne ja sa­man ver­ran läh­tee pois, Ant­ti Ala-Talk­ka­ri ker­too tien käyt­tä­mi­ses­tä.

Tien­hoi­toon pa­nos­ta­mi­nen ei on­nis­tu

Huol­ta he­rät­ti eri­tyi­ses­ti tien mut­kik­kuus, ka­peus ja kun­nos­sa­pi­to. Tie 7233 on ne­li­nu­me­roi­se­na tie­nä vii­mei­ses­sä ryh­mäs­sä hoi­to­luo­kis­ta pu­hut­ta­es­sa. Tal­vi­sin tie on mo­nes­ti aa­mui­sin liu­kas ja urai­nen, sil­lä se on vii­meis­ten au­rat­ta­vien tei­den jou­kos­sa. Tie­tä ei voi myös­kään suo­la­ta, sil­lä sen öl­jy­so­rai­nen pin­ta ei kes­tä sitä. ELY-kes­kuk­sen tie­a­si­oi­den joh­ta­jan An­ders Ös­ter­går­din mu­kaan hoi­to­luo­kan nos­ta­mi­seen vai­kut­ta­vat lii­ken­ne­mää­rät ei­vät ai­na­kaan täl­lä het­kel­lä rii­tä te­ke­mään ties­tä kol­mi­nu­me­rois­ta.

Yh­teys Ha­rak­kaan ole­mas­sa

Pai­kal­le saa­pu­neet tie­de- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri Ant­ti Kur­vi­nen (kesk.), sekä kan­sa­ne­dus­ta­jat Pasi Ki­vi­saa­ri (kesk.), Pau­la Ri­sik­ko (kok.) ja Jan­ne San­ke­lo (kok.) ja­ka­vat alu­een yrit­tä­jien huo­len en­sin­nä­kin tien tur­val­li­suu­des­ta.

–Mei­dän ei var­mas­ti tar­vit­se käy­dä "jo­tain tart­tis te­he­rä"-tyy­lis­tä kes­kus­te­lua, vaan us­kon jo­kai­sen nä­ke­vän tien kun­non täy­sin kes­tä­mät­tö­mä­nä, Ki­vi­saa­ri to­te­aa pu­heen­vuo­ros­saan saa­den ai­kaan nyö­kyt­te­lyä kol­le­gois­saan.

–Kuu­den vuo­den ai­ka­na olen huo­man­nut, et­tä ete­lä-poh­ja­lai­sel­la po­ru­kal­la saa­daan pal­jon hy­vää­kin ai­kaan edus­kun­nas­sa, vaik­ka vä­lil­lä ol­laan eri miel­tä. Vai­kut­ta­mis­mah­dol­li­suu­det ovat nyt hy­vät, sil­lä olen pal­jon te­ke­mi­sis­sä lii­ken­ne­mi­nis­te­ri Ha­ra­kan kans­sa, tuo­re mi­nis­te­ri Kur­vi­nen sa­noo.

Suun­ni­tel­ma, kus­tan­nu­sar­vio, ra­hoi­tus

En­ti­nen lii­ken­ne­mi­nis­te­ri Ri­sik­ko tun­tee tien ti­lan­teen hy­vin, sil­lä Yli­här­män puo­lel­la tie­tä kun­nos­tet­tiin ly­hyt pät­kä jo 2010-lu­vun al­ku­puo­lel­la. Sa­mal­la vä­lil­le Vie­me­rö-Ran­nan­jär­vi teh­tiin kor­jaus­suun­ni­tel­ma, joka on jo tänä päi­vä­nä van­hen­tu­nut.

–Lo­giik­ka­han täs­sä me­nee si­ten, et­tä en­sin täy­tyy ol­la ajan­ta­sai­nen kor­jaus­suun­ni­tel­ma, jon­ka poh­jal­ta laa­di­taan kus­tan­nu­sar­vio. Sen jäl­keen hank­keel­le voi ha­kea val­ti­on­ra­hoi­tus­ta, Ri­sik­ko muis­tut­taa.

–En­sim­mäi­se­nä Hel­sin­gin pääs­sä ky­sy­tään suun­ni­tel­maa. Jos se on vas­ta tu­los­sa, niin muut hank­keet aja­vat ikä­vä kyl­lä ohit­se. Us­kon, et­tä mei­dän nel­jän kan­sa­ne­dus­ta­jan voi­min pys­tym­me vie­mään asi­aa eteen­päin, San­ke­lo va­kuut­taa.

Suun­ni­tel­man päi­vit­tä­mi­nen vie ai­kaa

Vuon­na 2011 laa­dit­tu kor­jaus­suun­ni­tel­ma on py­sy­nyt var­mas­ti sa­man­lai­se­na, jo­ten täy­sin uut­ta suun­ni­tel­maa ei tar­vit­se teh­dä. Laki kui­ten­kin vel­voit­taa kor­jaus­suun­ni­tel­man päi­vit­tä­mi­sen, sekä sii­hen liit­ty­vät ylei­sö­ti­lai­suu­det ja näh­tä­vil­lä­o­lo­a­jat. Päi­vit­tä­mi­nen ei oli­si siis työ­läs, mut­ta ai­kaa se vei­si jon­kin ver­ran. Hel­lan­maa­lai­set tun­te­van Hel­lan tie­dos­sa ei ole yk­sit­täi­siä toi­mi­joi­ta, jot­ka oli­si­vat kun­nos­ta­mis­ta vas­taan. Tie­tä ha­lut­tai­siin en­nen kaik­kea suo­ris­taa ja sen vie­reen ra­ken­taa ke­vy­en lii­ken­teen väy­lä. Suun­ni­tel­man päi­vit­tä­mi­nen kus­tan­tai­si kaik­ki­aan muu­ta­man kym­me­nen tu­hat­ta eu­roa. Koko ura­kan hin­nak­si ELY-kes­kuk­sen tien­pi­don suun­nit­te­lu­yk­si­kön pääl­lik­kö Jan­ne Pon­si­maa ar­vi­oi noin 5,6 mil­joo­naa eu­roa.

Mie­lui­ten ker­ral­la kun­toon

Ko­kouk­ses­sa nou­see esil­le myös mah­dol­li­suus teh­dä uu­dis­tus pa­lois­sa. Pyö­rä­tie li­säi­si tur­val­li­suut­ta tiel­lä jo huo­mat­ta­vas­ti, vaik­ka se ei rat­kai­si­si­kaan kaik­kia on­gel­mia. Mo­nis­sa pu­heen­vuo­rois­sa nou­si kui­ten­kin esiin toi­ve niin sa­no­tus­ti "ker­ta­ry­käi­sys­tä".

–La­pu­al­le tä­män alu­een elin­voi­ma on ai­van kes­kei­nen. Jos kau­pun­ki läh­tee suun­nit­te­lun päi­vit­tä­mi­seen mu­kaan ra­hal­li­ses­ti, niin toki oli­si toi­vot­ta­vaa, et­tei se jäi­si van­hen­tu­maan. Ker­ta­ry­käi­sy oli­si mie­les­tä­ni pa­ras, vaik­ka pel­kän pyö­rä­tien­kin li­sää­mi­nen oli­si hyvä apu. Pyö­rä­tie tu­li­si kui­ten­kin teh­dä niin, et­tei se hait­tai­si tien suo­ris­ta­mis­ta, La­pu­an kau­pun­gin­val­tuus­ton pu­heen­joh­ta­ja Esa Rin­ta­la tuu­mii.

Uu­si tie kan­nus­tai­si in­ves­toi­maan

Hel­lan mu­kaan tien kun­nos­ta­mi­ses­ta on ol­lut mai­nin­ta kau­pun­gin bud­je­tis­sa jo kym­me­nen vuot­ta.

–Bud­je­tis­sa on ol­lut mai­nin­ta, mut­ta ei hin­taa. Mie­les­tä­ni tämä ker­too kui­ten­kin sen, et­tä La­pu­an kau­pun­ki vä­hin­tään­kin har­kit­see vah­vas­ti läh­te­vän­sä ra­hal­li­ses­ti mu­kaan suun­nit­te­luun ja to­teu­tuk­seen, Hel­la va­kuut­te­lee.

–Kiin­nit­täi­sin tur­val­li­suu­den li­säk­si huo­mi­o­ta myös tien kun­nos­ta­mi­sen vai­ku­tuk­sis­ta alu­een elin­voi­maan. Jos mi­tään ei teh­dä, niin ku­kois­ta­va te­ol­li­suu­sa­lue näi­vet­tyy no­pe­as­ti. Uu­si tie li­säi­si yri­tyk­sil­le in­toa in­ves­toi­da li­sää ja näin li­sä­tä työ­paik­ko­ja ja ve­ro­tu­lo­ja, Kau­ha­van kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja Ha­ka­la muis­tut­taa.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?