JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
16.11.2022 10.00

Lapua palkkaa erityi­so­pet­tajia – oppimiseen tarvitaan lisää tukea

Koska lapset ja nuoret tarvitsevat oppimiseensa yhä enemmän tukea, kaikkiin Lapuan alakouluihin palkataan erityisopettaja.

Koska lapset ja nuoret tarvitsevat oppimiseensa yhä enemmän tukea, kaikkiin Lapuan alakouluihin palkataan erityisopettaja.

Lee­na Hjelt
@la­pu­an­sa­no­mat.fi

Las­ten ja nuor­ten pa­hoin­voin­ti, käy­tös­häi­ri­öt kou­luis­sa ja luo­kis­sa, kes­kit­ty­mis­vai­keu­det ja muut eri­lai­set op­pi­mi­sen on­gel­mat li­sään­ty­vät koko ajan.

– La­pua ei ole lin­tu­ko­to ei­kä mi­kään mei­dän kou­luis­tam­me, myön­tää ope­tus­pääl­lik­kö Juho Nor­re­na.

Nor­re­nan mu­kaan eri­tyi­syys ei ole käy­tän­nös­sä enää eri­tyis­tä ei­kä har­vi­nais­ta.

– Te­hos­te­tun ja eri­tyi­sen tuen op­pi­lai­ta al­kaa ol­la jo pääl­le 20 pro­sent­tia op­pi­lais­ta ja em­me me La­pu­al­la ole sii­tä enää kau­ka­na. Kou­lu­koh­tai­ses­ti voi­daan jo ol­la­kin niis­sä lu­ke­mis­sa.

Nor­re­na ku­vaa si­vis­tys­lau­ta­kun­nan vii­me vii­kon ko­kouk­ses­saan hy­väk­sy­mää uu­dis­tus­ta isok­si sekä ko­kei­le­vak­si in­no­vaa­ti­ok­si. Jo­kai­nen ala­kou­lu on saa­mas­sa oman eri­tyi­so­pet­ta­jan kier­tä­vän, noin ker­ran vii­kos­sa vie­rai­le­van si­jaan. Mää­rä­ai­kai­sia vir­ko­ja pe­rus­te­taan en­si syk­sys­tä al­ka­en kuu­si.

Uu­dis­tuk­ses­ta hyö­ty­vät myös isom­mat kou­lut, kos­ka nii­den eri­tyi­so­pet­ta­jien ei tar­vit­se enää kier­tää muil­la kou­luil­la.

Juho Nor­re­na myön­tää, et­tä uu­dis­tuk­sel­la on myös kään­tö­puo­li: osas­ta mää­rä­ai­kai­sia kou­lun­käyn­ni­noh­jaa­jia luo­vu­taan. Kun vii­si toin­ta pois­tuu, 35 jää.

– Nyt kun olem­me saa­neet tä­hän lu­van ja ra­hoi­tuk­sen, läh­dem­me yh­des­sä kou­lu­jen ope­tus­hen­ki­lö­kun­nan kans­sa ide­oi­maan to­teu­tus­ta käy­tän­nös­sä. Uu­dis­tus var­mas­ti mie­ti­tyt­tää, mut­ta meil­lä on hy­vin ai­kaa rat­koa tätä ja ke­hit­tää täs­tä koko ajan pa­rem­pi.

Ko­kei­lu on tar­koi­tus käyn­nis­tää en­si vuo­den syys­lu­ku­kau­des­ta al­ka­en.

Se, et­tä op­pi­mi­sen tuen tar­ve kas­vaa, on ope­tus­pääl­li­kön mu­kaan yh­teis­kun­nal­li­nen il­miö. Myös maa­il­mas­sa val­lit­se­vat epä­var­muus ja epä­va­kaus vai­kut­ta­vat sii­hen, et­tä las­ten ja nuor­ten pa­hoin­voin­ti nä­kyy La­pu­al­la ihan laa­jal­ti­kin.

– Tot­ta­kai osaam­me myös koko ajan di­ag­no­soi­da pa­rem­min. Kult­tuu­rim­me­kin on yk­si­lö­kes­kei­nen, se ko­ros­taa sitä, et­tä jo­kai­sel­le asi­ak­kaal­le pi­tää löy­tää se pal­ve­lu, min­kä hän tar­vit­see.

Nor­re­na ke­huu La­pu­an sys­tee­min ole­van jo ai­ka toi­mi­va: on­gel­mat tun­nis­te­taan yhä no­pe­am­min, min­kä jäl­keen voi­daan al­kaa suun­ni­tel­la op­pi­mis­ta op­pi­laan tar­peen mu­kaan. Jo var­hais­kas­va­tuk­ses­sa teh­dään hy­vää työ­tä. Tär­ke­ää on myös var­mis­tua sii­tä, et­tä lap­sen siir­ty­es­sä päi­vä­ko­dis­ta kou­luun, hän­tä kos­ke­va tie­to siir­tyy eteen­päin.

Kun uut­ta aje­taan si­sään, voi­daan en­sin jou­tua ot­ta­maan as­kel taak­se tai ai­na­kin si­vul­le. Nor­re­na on kui­ten­kin va­kuut­tu­nut, et­tä kun eri­tyi­so­pe­tuk­sen mää­rän kas­va­es­sa pal­jon, myös pal­ve­lun laa­tu pa­ra­nee.

Nor­re­na tyr­mää suo­raan epäi­lyn sii­tä, et­tä op­pi­mis­vai­keu­det kes­kit­tyi­si­vät uu­sil­le kou­luil­le, uu­siin niin sa­not­tui­hin op­pi­mi­sym­pä­ris­töi­hin.

– Ei pidä paik­kaan­sa, täs­sä ei ole yh­teyt­tä, mut­ta kou­lun koko tot­ta­kai vai­kut­taa, mikä on ha­vait­tu val­ta­kun­nal­li­ses­ti­kin. Voi­mak­kaim­min op­pi­mi­sen tar­peet nä­ky­vät Kes­kus­kou­lus­sa, Ri­ta­vuo­rel­la, Liuh­ta­ris­sa ja tie­ten­kin ylä­kou­lus­sa. Pit­kään meil­lä ky­lä­kou­lut – ja ky­lät – oli­vat rau­has­sa täl­tä ke­hi­tyk­sel­tä, ope­tus­pääl­lik­kö myön­tää.

Iso­jen kou­lu­jen ti­lan­tees­sa on kui­ten­kin ”ho­pe­a­reu­nus”: tuen tar­peen li­sään­ty­es­sä nii­hin myös kes­ki­te­tään aut­ta­via am­mat­ti­lai­sia sa­man ka­ton al­le.

Nor­re­na myön­tää, et­tä eri­tyi­so­pet­ta­jis­ta on pu­laa, mut­ta hän us­koo pie­nil­le ky­lä­kou­luil­le hei­tä löy­ty­vän.

– Toi­vee­na on se­kin, et­tä omas­ta hen­ki­lö­kun­nas­ta löy­tyi­si in­nok­kai­ta kou­lut­tau­tu­maan eri­tyi­so­pet­ta­jik­si. Täl­lai­nen oli­si mie­les­tä­ni ihan pa­ras dii­li, jos­sa kaik­ki voit­ta­vat.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?