Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Outi Rantala@lapuansanomat.fi
Seppäkalliontien mittava korjaus Tampparissa on päätingissä. Tierumpuja on vaihdettu, suodatinkangas asennettu ja 30 senttimetriä mursketta levitetty. Paperisotakin alkaa olla selvä.
Seppäkalliontien tiekunnassa Tampparin kylällä on 39 osakasta, joista neljä hoitokuntaan valittua osakasta huolehtivat käytännön asioista. Yksityistielain mukaan jokaisella yksityistiellä tulee olla järjestäytynyt ttiekunta. Tiekunnan velvollisuus on pitää yksityistie ajettavassa kunnossa.
Seppäkalliontien hoitokuntaan kuuluvat puheenjohtaja Esko Mastomäki sekä jäsenet Juha Venesoja, Kari Kotala ja Asko Kara.
– Pitkän aikaa tie on ollut keväin syksyin huonossa kunnossa ja litakolla niin, että ajaminen oli hankalaa, Mastomäki kuvailee.
– Pahimpaan aikaan pienikin sade aiheutti jo sen, että auto jäi tiehen kiinni, Venesoja lisää.
Nyt tierumpuja on uusittu, suodatinkangasta asennettu ja murskeet levitetty 2,6 kilometrin matkalta.
– Hanke toteutettiin kahdessa vaiheessa: ensin peruskorjattiin 1,1 kilometrin Seppäkalliontien puoli syksyllä 2021 ja viime keväänä Rintalantie-Lehtosentie 1,5 kilometriä. Kustannusarvio oli yhteensä noin 100 000 euroa, Mastomäki kertoo.
Mastomäki otti keväällä 2021 yhteyttä lappajärveläiseen Asko Kuoppalaan, jolla on tiekunnille palveluja tarjoava yritys AK-Tieisännöinti.
– Selvitin kiinteistörekisteristä tiekuntaan kuuluvat yksiköt ja päivitin tiedot sekä tein suunnitelman, kustannusarvion ja rahoitustavoitteen.
Tiekunta sai avustusta muihin suunnittelukuluihin paitsi yksikköjen päivitykseen, joka maksoi yksikköä kohden noin 25 euroa arvonlisäveroineen. Alkukesästä 2021 tiekunta kokoontui hyväksymään peruskorjaushankkeen.
Urakkakilpailutuksen voitti kauhajärveläinen Luomalan Kaivuu.
– 4-5 tarjouspyyntöä lähetettiin, ja kun hankinta oli alle 150 000 euroa, pystyimme kohdentamaan tarjouspyynnöt tietyille tuntemillemme urakoitsijoille. Isompi hanke olisi pitänyt kilpailuttaa Hilman kautta, jolloin tarjousten vertailu olisi ollut paljon isompi työ, Kuoppala toteaa.
Vakituisia asuinrakennuksia Seppäkalliontien tiekunnan alueella on kahdeksan ja lisäksi on yksi vapaa-ajan asunto. Seppäkalliontiellä on säännöllistä läpikulkuliikennettä kantatie 66:lta Alajärvelle. Seppäkalliontien tiekuntaan kuuluvat myös kantatie 66:n toisella puolella Rintalantie ja siitä haarautuva Lehtosentie.
Puolentoista vuoden projektin aikana hoitokunta kokousti tiheästi, sillä paperin pyörittely vaati aikaa ja kaikki hakemukset oli täytettävä huolella. Venesoja ei ihmettelekään, että tierahoja jää vuosittain hakematta.
– Rahoitushakemus vaatii paljon vaivaa. Lisäksi tiekunnan asioitten pitää olla kunnossa ja alkuun tarvitaan myös omaa rahaa, Venesoja luettelee.
ELY-keskus rahoitti hankkeesta puolet ja kaupunki 40 prosenttia. Loppuosaan piti yksityistien osakkaiden kaivaa kuvetta.
Seppäkalliontien tiekunnalla ei ollut valmiiksi kymppitonnia aloituskustannusten kattamiseksi, vaan hoitokunnan nelikko pani omaa rahaa likoon. Mastomäen mielestä systeemi vaatii korjausliikettä.
– Jonkinlainen aloitusraha pitäisi tiekunnan saada jostain. Meillä olisi ollut vaihtoehtona ottaa lainaa pankista, mutta päätimme neljään pekkaan rahoittaa aloituksen itse. Saimme omamme pois loppulaskun yhteydessä tänä syksynä.
Mastomäki on maininnut tällaisesta aloitusrahasta joillekin kuntapäättäjille.
– Ei tuntunut olevan asiasta tietoa päättäjillä, koska he ihmettelivät, mihin sellaista aloitusrahaa tarvitaan. Selitin, että yksityistien korjaus ei hoidu kokonaan julkisella rahalla. Ei olisi liioiteltua vaatia, että yksityisteiden osalta kiinteistövero saisi olla alhaisempi, koska tien kunnossapito vaatii omaa rahoitusta. Eihän kaavateiden varsilla asuviltakaan kerätä erikseen rahaa tien kunnossapitoon, Mastomäki huomauttaa.
Suuri osa yksityistien hoidosta on kökkätyötä, vaikka kaupunki antaakin yksityistieavustuksena mursketta ja kaksi lanausta sekä yhden perusteellisemman käsittelyn tiekarhulla. Viimeksi mainittuun ovat oikeutettuja entiset valtionaputiet, jollainen Seppäkalliontie on.
Yksityisteiden valtionapujärjestelmä lakkautettiin 1990-luvulla. Valtaosan Seppäkalliontien lanauksesta ja aurauksesta on viime vuosina hoitanut Mastomäki omalla kalustollaan.
– En ole lähetellyt laskuja osakkaille. Pakkohan tie on saada pidettyä kunnossa, että pääsee liikkumaan. Nyt on kuitenkin tiekunnan kokouksessa päätetty, että tiekunnan osakkailta peritään perusmaksu ja yksikkökohtainen maksu tien kunnossapidosta. Maksujen perinnän tiekunta tilasi AK-Tieisännöinniltä. Kustannus on arviolta viitisenkymppiä kahdesti nelivuotiskauden aikana osakasta kohden.
Lue lisää aiheesta: Lapualla on yksityisteitä 388 kilometriä
Tämä juttu oli ilmainen näyte Lapuan Sanomien sisällöstä. Lisää mielenkiintoista luettavaa jopa vain 6,90 eurolla kuukaudessa! Tilaa täältä: www.lapuansanomat.fi/tilaa
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?